Weinig inspiratie

In het kerkelijk jaar zitten we tussen Hemelvaart en Pinksteren. Normaal gesproken een tijd dat vele mensen er op uit trekken. Op de fiets bijvoorbeeld. De afgelopen jaren heb ik op Hemelvaartsdag vaak meegedaan met de Noorderrondrit. Een wielertocht van 150 kilometer door het prachtige Groningse landschap. Met een aantal vrienden zo’n toertocht rijden is ontzettend gezellig en leuk. Voor mij was het ook altijd een goede voorbereiding op de tochten in Frankrijk die ik gefietst heb. Met 150 kilometer heb je dan aardig wat kilometers in de benen om met een gerust hart de Mont Ventoux te beklimmen. Al is het fietsten op het vlakke land in Groningen wel van een totaal andere orde dan een berg op fietsen natuurlijk! Helaas gaan al die activiteiten dit jaar niet door en dat terwijl ik er helemaal klaar voor was. In alle ellende die mensen deze tijd overkomt is dit maar iets kleins natuurlijk maar toch vind ik het enorm jammer. Juist uit zulke doelen, zulke activiteiten en zulke sportieve uitdagingen haal ik vaak mijn inspiratie om daarna weer met frisse moed en energie het werk op te pakken en ik merk dat zonder al die vooruitzichten en zonder de ontmoetingen met vrienden, bekenden, maar juist ook met gemeenteleden er voor zorgt dat de inspiratie een beetje wegsijpelt. Waar zal ik het nu eens over hebben in mijn column? Hoe zullen we deze keer online een kerkdienst inrichten? Dat is best lastig! Zonder veel onderling contact is het nodig in jezelf te zoeken naar bronnen van inspiratie. Gelukkig is er als je zoekt ook veel te vinden! Ik lees ook graag en dat komt natuurlijk goed uit in deze tijd. Er is meer tijd om eindelijk eens de boeken te lezen die al een tijdje op de stapel liggen te wachten. Vaak lees ik boeken in het kader van mijn werk (het is natuurlijk goed om bij te blijven op het gebied van theologie, kerk en geloof). Er verschijnen regelmatig mooie en inspirerende boeken op het gebied van zingeving! Een heel mooi voorbeeld hiervan is het boek ‘De Zin van het leven’. In september 2018 schreef Volkskrant -journalist en schrijver Fokke Obbema een aangrijpend artikel over de hartstilstand die hij het jaar daarvoor had gehad. Deze ervaring riep bij hem zelf grote levensvragen op, wat resulteerde in een interviewserie. Obbema schreef een boek over deze prikkelende gesprekken met zeer uiteenlopende gesprekspartners, waarbij de eerst vraag steeds luidde: ‘Wat is de zin van ons leven’. Een prachtig boek vol diepe wijsheden vanuit heel verschillende perspectieven. En zeker een aanrader om te lezen en inspiratie op te doen! Ik wens u alle goeds en veel inspiratie voor de komende tijd!

Ds. Henri Frölich

Het Hogeland in noord Groningen